پیشگیری از یخ‌زدگی در سیستم‌های گرمایش کف منازل: استراتژی‌ها و تکنیک‌ها

  1. خانه
  2. »
  3. مقالات آموزشی
  4. »
  5. پیشگیری از یخ‌زدگی در سیستم‌های گرمایش کف منازل: استراتژی‌ها و تکنیک‌ها

پیشگیری از یخ‌زدگی در سیستم‌های گرمایش کف منازل: استراتژی‌ها و تکنیک‌ها

یخ‌زدگی در سیستم‌های گرمایش کف منازل
فهرست مطالب

سیستم‌های گرمایش کف به عنوان یک روش مؤثر و راحت برای تأمین حرارت یکنواخت در فضای داخلی منازل شناخته می‌شوند.
این سیستمها به طور گسترده در مناطق سردسیر و در ساختمان های مدرن به کار می‌ر‌وند. اما یکی از چالش‌های عمده در استفاده از این سیستم‌ها، پیشگیری از یخ‌زدگی لوله‌ها و تجهیزات گرمایش کف در شرایط آب و هوایی سرد است. یخزدگی می‌تواند به خسارات سنگین ناشی از ترکیدن لوله ها و اجزای سیستم منجر شود. در این مقاله، به بررسی استراتژی‌ها و تکنیک‌های پیشگیری از یخ‌زدگی در سیستم‌های گرمایش کف پرداخته شده است.

ساختار و عملکرد سیستم‌های گرمایش کف

سیستم های گرمایش کف عموماً شامل لوله های پلاستیکی یا فلزی هستند که در زیر سطح کف نصب میشوند و آب گرم در آنها جریان دارد . گرمای آب گرم از طریق این لوله ها به سطح کف منتقل می شود و حرارت را به محیط انتقال می دهد . آب گرم در گردش داخل این لوله ها معمولا توسط پکیج ها یا موتورخانه ها گرم می شوند. در فصول سرد سال، هنگامی که برق قطع می شود و سیستم گردش آب از کار می افتد، آب موجود در لوله ها مستعد یخ زدگی می شود. اگر قطعی برق و از کار افتادگی سیستم گردش آب طولانی شود، آب داخل لوله ها یخ زده و با انبساط ناشی از یخ زدگی، منجر به ترکیدگی لوله ها و حتی کف اتاق ها می شود. قابل تصور است که این اتفاق چه وسعتی از خسارت را بر روی دست مالک می گذارد!

استراتژیهای پیشگیری از یخ‌زدگی


برای پیشگیری از یخ‌زدگی در سیستم های گرمایش کف، میتوان از استراتژی ها و تکنیک های مختلفی استفاده کرد. در ادامه به دو مورد از روش های مرسوم پرداخته میشود .


1. تخلیه کامل آب مدار در مواقع خروج طوالنی مدت از منزل:


اگر منازل ییلاقی دارید، در شروع فصل سرد می بایست آب داخل مدار گرمایشی را به طور کامل تخلیه نمایید. این مسئله باعث می شود که در هنگام نبود شما در خانه نگرانی بابت خسارات ناشی از یخ زدگی نداشته باشید. بدیهی است که این روش دردسرهای زیادی را برای مالک ایجاد می کند. تخلیه کامل مدار بسیار انرژی بر و وقت گیر است و از آن سو آب گیری مجدد آن مشکلات خودش را دارد، مضافاً به اینکه در طول فصل سرد از استفاده از ویلا محروم خواهید شد و امکان استفاده از ویال را نخواهید داشت.

2. استفاده از ضد یخ مخصوص تاسیسات :

در سیستم های گرمایشی منازل، استفاده از ضد یخ های مخصوص میتواند به کاهش نقطه انجماد آب کمک کند. ضدیخ ها به طور معمول شامل مواد شیمیایی هستند که باعث کاهش دمای یخ زدگی آب میشوند. توجه به نوع ضد یخ مورد استفاده و رعایت نسبت صحیح مخلوط ضد یخ با آب برای حفظ کارایی و جلوگیری از آسیب به لوله ها ضروری است. نکته مهم این است که ضد یخ‌های مخصوص تاسیسات علاوه بر پیشگیری از یخ زدگی، قادر به جلوگیری از خوردگی و رسوب در لوله ها نیز هستند. واضح است که این روش معایب روش اول را ندارد، ضمن اینکه افزایش راندمان و طول عمر مفید سیستم را به علت کنترل خوردگی و رسوب در مدار به ارمغان می آورد.

چرا ضدیخ مخصوص تاسیسات؟

ممکن است این سوال پیش بیاید که درست است که روش دوم بسیار بهتر و عقلانی تر است، ولی چه ضرورتی دارد که حتما از ضدیخ های مخصوص تاسیسات استفاده کنیم؟ چرا نباید از ضدیخ های مخصوص خودرو داخل مدار گرمایشی بریزیم؟

پاسخ به این سوال دو وجه کلی و مهم دارد:

اول شرایط کارکرد سیستم گرمایشی منزل با سیستم خنک کننده خودرو بسیار متفاوت است. چطور ممکن است برای دو سیستم با شرایط کاملا متفاوت و کاربری‌های متضاد از یک ماده استفاده کنیم؟ لذا ضروری است ضدیخ مخصوص سیستم های تاسیساتی که بر اساس شرایط کارکرد آنها و با توجه به نوع فلزات و مواد به کار رفته در آنها طراحی و ساخته شده اند مورد استفاده قرار گیرند تا حداکثر بازدهی حاصل شود.

دوما، ضدیخ‌های مخصوص خودرو حتما باید با غلظت‌های بلااستفاده شوند و همین امر استفاده از آنها را از نظر اقتصادی نیز زیر سوال می برد! لذا هم از نظر فنی و هم از نظر اقتصادی استفاده از ضدیخ‌های مخصوص خودرو در سیستم های مدار بسته گرمایشی صحیح نیست و حتما باید از ضدیخ‌های مخصوص سیستم‌های گرمایشی مدار بسته برای جلوگیری از یخ‌زدگی و پیشگیری از ایجاد رسوب و خوردگی در مدار استفاده شود.

نتیجه‌گیری

پیشگیری از یخ‌زدگی در سیستم‌های گرمایش کف منازل یک جنبه حیاتی از نگهداری و بهره‌برداری مؤثر از این سیستم‌ها است .
بر این اساس ضروری است در فصول سرد سال، هنگام خروج طولانی مدت از منزل، آب داخل مدار گرمایشی کاملا تخلیه شود. این کار البته به هیچ وجه عقلانی نیست، چرا که علاوه بر دردسرهای بسیار زیاد آن، شما را از استفاده از منزل یا ویلادر کل فصل سرد محروم می کند. لذا اکیداً توصیه می‌شود در مدار گرمایشی از ضد یخ مخصوص تاسیسات استفاده شود تا هم از خطر یخ‌زدگی پیشگیری شود و هم جلوی خوردگی و رسوب در مدار گرفته شود و حفاظت مطلوب از سیستم صورت گیرد.

باتوجه به آنچه در بالا گفته شده شرکت مهام ایمن ساز با تولید محصول مایع محافظ و ضد یخ سیستم های گرمایشی و سرمایشی (+HCC (I22L این مشکل را توانسته است حل کند. در صورتیکه تمایل به خرید این محصول دارید با ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *